Saksalainen urheilumerkki 12.,14.8.2016

elokuu 14, 2016 julkaissut Pekka Sillanpää luokkaan Luokittelemattomat.

20160812_161129 20160812_1626170 20160812_163612 20160812_175054_003 20160812_174019 20160812_182551 20160812_191307 20160814_104858 20160814_110856

Yhdistyksen jäsenille tuli ainutlaatuinen tilaisuus havitella saksalaista kuntomerkkiä. ARU:n saksalaisten reserviläisten yhteyshenkilö, suomenystävä, sotilasmestari (evp) Jens Hirschgänger saapui Suomeen viettämään kesälomaansa ja tarjosi mahdollisuutta järjestää virallista Deutsche Sportabzeichen-urheilumerkki-tapahtumaa, johon hänellä on kansainvälisen tuomarin lisenssi.

Perjantaina 12.8. sateen uhatessa ryhdyttiin toimeen. Suoritusaikaa oli luvattu osallistujille ripotellen pitkin päivää, mistä sotilasmestari ei ollut erityisen tyytyväinen, ja jyrähti ARU:n vastaavalle “This is not well organized!”. Otamme jatkossa sotilasmestarin sanoista vaarin ja järjestämme porukan kolmeriviin ojentamaan kentän reunaan kilpailun johdon saapuessa paikalle. Joka tapauksessa päivän aikana Otaniemen urheilukentällä kävi suorituksen tekemässä yhteensä 10 henkilöä. Sunnuntaina ei ollut yhtä hyvä tuuri, vaan rankkasade iski lopulta klo 11 täydellä teholla, ensin aamuntunnit härnättyään. Siltikin saapuneet 6 henkilöä tekivät lajit miehekkäästi loppuun saakka! Naisia nimittäin ei ollut urheilemassa kumpanakaan päivänä, vaikka yhdistyksen jäsenistä liki 10 % on naisia.

Saksalainen urheilumerkkisuoritus ei juurikaan muistuta suomalaisia armeijan kuntoisuusmerkkien vaatimuksia. Saksassa se on olympiaurheiluliiton virallinen merkki, joten suorituksia voi tehdä periaatteessa kuka vaan ja milloin vaan. Tässä olisi Suomessa opittavaa. Lajikirjo on todella kirjava. Ohjelmassa on neljä kategoriaa, joista jokaisessa useita lajivaihtoehtoja, joista tulee yksi valita.

Lajivaihtoehdot ja -rajat: http://www.deutsches-sportabzeichen.de/fileadmin/user_upload/sportabzeichen.de/downloads/Materialien/1_15/Leistungstabelle-geteilt-Frauen-Maenner_2016.pdf

Neljä urheilukategoriaa ovat
1. Kestävyys (Ausdauer)
2. Voima (Kraft)
3. Nopeus (Schnelligkeit)
4. Koordinaatio (Koordination)

Kestävyys:
– 3000 m juoksu
– 10 km juoksu
– 800 m uinti
– 7,5 km kävely
– 20 km pyöräily

Voima:
– kuntopallon heitto (2 kg)
– kuulantyöntö (7,26 kg)
– kiventyöntö (15 kg)
– paikaltahyppy

Nopeus:
– 50-100 m juoksu
– 25 m uinti
– 200 m pyöräily

Koordinaatio:
– korkeushyppy
– pituushyppy
– nahkakuulan heitto (1 kg)
– hyppynaru

Jokaisessa kategoriassa on saatava hyväksytty lajisuoritus
– Vain yhtä lajia saa yrittää per kategoria
– 3 yritystä per laji

Mikäli suoritus ei sisällä uintia, tulee osoittaa uimataito pysymällä 15 min pinnalla.

Jokaisessa lajissa on pronssi-, hopea- ja kultarajat, joista saa 1, 2 ja 3 pistettä. Rajat määräytyvät iän perusteella ja iäksi merkitään tänä vuonna täyteen tuleva vuosimäärä

Merkkiin oikeuttavat kokonaispisteet
– Pronssi 4-7 pistettä
– Hopea 8-10 pistettä
– Kulta 11-12 pistettä

Vaatimukset ei ole mitenkään kovia, esim. 3000m juoksussa 30v miehellä pronssiin tarvittava aika on 18:40.

Jaa sivu...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on RedditShare on VKPrint this pageEmail this to someone

Vastaa